Η «Μανούσεια»
Βιβλιοθήκη φιλοξενεί σπάνιες εκδόσεις και χειρόγραφα από τον 16ο αιώνα
και εξής και στεγάζεται στο Πνευματικό Κέντρο της πόλης, δίπλα στο
Δημαρχείο (εντυπωσιακά κτίρια, πιστά στη μακεδονίτικη ιδιαίτερη
αρχιτεκτονική).
Το
1816 με δωρεά Βασιλικής Νικολάου, ιδρύθηκε στην Σιάτιστα η Ελληνική
Σχολή, στην οποίαν ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεόδωρος
Μανούσης, Σιατιστινός (1793-1858), δώρησε 5.000 βιβλία. Την Σχολή την
έκαψαν οι Τούρκοι και κατέσχεσαν πολλά βιβλία.
Όσα διεσώθησαν
στεγάζονται πλέον στο Κουκουλίδειο Πνευματικό Κέντρο και η δημόσια αυτή
βιβλιοθήκη, έχει σήμερα 75.000 περίπου βιβλία.
Το
πιο παλιό είναι η Θουκυδίδου Ξυγγραφή και τα Ελληνικά του Ξενοφώντος,
βιβλίο τυπωμένο στην Βενετία το 1502 και τα άπαντα Ομήρου του 1504.
Ένα μέρος του εσωτερικού της Βιβλιοθήκης
Στις
επόμενες δύο φωτογραφίες βλέπουμε την Ελληνική Λογοτεχνία, έργο του
Johan Albert Fabricius (1668-1736), Γερμανού βιβλιογράφου και
βιβλιοθηκάριου στο Αμβούργο-Γερμανίας.
Θεωρείται ο ιδρυτής της ιστοριογραφίας στο πλαίσιο της Ελληνικής και Λατινικής λογοτεχνίας.
Έχει
εκδώσει επτά σημαντικά έργα, ένα εκ των οποίων είναι η Bibliotheca
Graeca (14 τόμοι, 1705-1728) που περιέχει όλες τις εκδόσεις των Ελλήνων
Συγγραφέων.
Σπάνια ιστορικά και εντυπωσιακά βιβλία από την περίφημη Δημόσια Κεντρική Ιστορική Βιβλιοθήκη της Σιάτιστας «ΜΑΝΟΥΣΕΙΑ».
Την
φωτογράφιση αυτών των θησαυρών πραγματοποίησε η εθελόντρια κ.Περιστέρα
Μάνιου με την πολύτιμη βοήθεια του συναδέλφου της στον εθελοντισμό
κ.Χρήστου Καρακουλάκη.
Η
άδεια φωτογράφισης των σπανίων αυτών βιβλίων-κειμηλίων της Σιάτιστας,
καθώς και η αγαστή συνεργασία με τους εθελοντές μας, οφείλεται στην
κ.Ανδρομάχη Μπουστατζή, προϊσταμένη της Βιβλιοθήκης καθώς και στην
κ.Άννα Ντέρου, βιβλιοθηκονόμο.
Παλαιοντολογικό Μουσείο Σιάτιστας
Στο Παλαιοντολογικό Μουσείο φιλοξενούνται ευρήματα της περιοχής: απολιθωμένοι χαυλιόδοντες, τμήματα μαμούθ, ρινόκερου, διάφορα πετρώματα και ορυκτά.Βοτανικό Μουσείο Σιάτιστας
Το Βοτανικό Μουσείο
λειτουργεί εδώ και 20 χρόνια, είναι μοναδικό στο είδος του στην Ελλάδα
και περιλαμβάνει πάνω από 700 πίνακες λουλουδιών και φυτών και πάνω από
500 σπάνιες πεταλούδες και ερπετά από την περιοχή του Μπούρινου (όπου ο
φυσιολάτρης βρίσκει τον παράδεισό του).
Στο Βοτανικό Μουσείο του Oρειβατικού Συλλόγου Σιάτιστας Ο ΜΠΟΥΡΙΝΟΣ
|
|
|
|
1.Onosma elegantissimum Όνοσμο το κομψότατο
|
2. Tulipa australis Τουλίπα η νότια
|
3. Αμάραντος
|
|
|
|
|
|
4. Lilium chalcedonicum Κόκκινος Κρίνος
|
5. Crocus aureus Κρόκος ο χρυσός
|
6. Lathyrous grandiflorus Λάθυρος ο μεγανθής
|
7. Άγριοι πανσέδες
|
|
|
|
|
8. Ιris reichenbachii Ιριδα του Ράιχενμπάχ
|
9. Lilium chalcedonicum Κόκκινος Κρίνος
|
10. Inoula ensifolia Ινούλα η λογχόφυλλη
|
|
|
|
|
|
12. Campanula
Καμπανούλα της Μοϊσίας
|
13. Orxis palustris Όρχις ο ελόβιος
| 14. Μούσκαρι |
|
|
|
|
|
16. Campanoula versicolor Καμπανούλα
| 17. Άγρια Τριανταφυλλιά |
18. Linum elegans άγριο Λινάρι
|
Εσπερίς του Ρέχιγκερ
|
|
|
|
Τα
εγκαίνια του Μουσείου αυτού έγιναν στις 26 Αυγούστου 1989. Περιλαμβάνει
700 φωτογραφίες και πίνακες με αποξηραμένα φυτά, 500 σπάνιες πεταλούδες
και διάφορα ερπετά, κύρια από την κοιλάδα "Μεσιανό Νερό" του βουνού
Μπούρινος.
Το υλικό του Μουσείου συλλέχθηκε από τα μέλη του Ορειβατικού Συλλόγου Σιάτιστας Ο ΜΠΟΥΡΙΝΟΣ .
Το μουσείο έχει μεταφερθεί προσωρινά σε τρία δωμάτια του πρώην
Τραμπάντζειου - Τσίπειου Οικοτροφείου έως ότου ολοκληρωθεί η
αποκατάσταση και η επισκευή του Τραμπάντζειου Γυμνασίου - Μπορείτε να το επισκεφθείτε ύστερα από τηλεφωνική συννενόηση στον αριθμό (++30) 24650 21514
siatistanews.gr
Εκκλησιαστικό Μουσείο Σιάτιστας
Στο Εκκλησιαστικό Μουσείο ο
επισκέπτης εξοικειώνεται με την εκκλησιαστική τέχνη και παράλληλα
κατανοεί τη σχέση της Σιάτιστας με τα γνωστά κέντρα παραγωγής έργων
τέχνης όπως η Καστοριά, τα Επτάνησα, η Βενετία.
Η
δημιουργία του εκκλησιαστικού μουσείου της Σιάτιστας επιδιώκει να
εξοικειώσει τον απλό πολίτη με την εκκλησιαστική τέχνη και ταυτόχρονα να
προβάλλει την εμβέλεια των πολιτιστικών σχέσεων που ανέπτυξε η ορεινή
και δυσπρόσιτη Σιάτιστα με τα γνωστά κέντρα παραγωγής έργων τέχνης, όπως
ήταν η Βενετία, τα Επτάνησα και η Καστοριά.
Το
πλούσιο αρχαιολογικό υλικό έχει συλλεχθεί από ναούς της πόλης και
μοναστήρια της ευρύτερης περιοχής και συνίσταται σε εικόνες, ξυλόγλυπτα,
αντικείμενα μικροτεχνίας, άμφια και βιβλία. Δύο εικόνες της έκθεσης η
Παναγία Οδηγήτρια και η εικόνα με τον ύμνο «ΕΠΙ ΣΟΙ ΧΑΙΡΕΙ»
χρονολογούνται στον 16° αιώνα, εποχή που προηγείται του οικισμού της
Σιάτιστας. Η πρώτη ανυπόγραφη συνδέεται τεχνοτροπικά με τα πρωϊμότερα
έργα της κρητικής σχολή και μπορεί να χρονολογηθεί στο πρώτο μισό του
16ου αιώνα.
Η
δεύτερη που είναι αφιέρωση του ύμνου στην Θεοτόκο παρουσιάζει αρκετές
ομοιότητες με μια εικόνα της μονής Σινά και αποδίδεται στον Γεώργιο
Κλόντζα. Οι επιρροές στη ζωγραφική εικόνων από την κρητική σχολή
γίνονται πιο συγκεκριμένες κατά τη διάρκεια του 17ου αιώνα, την περίοδο
που διακοσμήθηκε το τέμπλο της Αγίας Παρασκευής. Στις εικόνες αυτές
παρατηρούμε την εισαγωγική δυτικών στοιχείων.
Η
παρουσία όμως ενός έργου του Θεοδώρου Πουλάκη με την Αποκάλυψη
επεκτείνει τον προβληματισμό για το πνεύμα με το οποίο υποδεχόταν η
τοπική κοινωνία τι δυτικότερες δημιουργίες. Η απουσία προγενέστερης
ισχυρής παράδοσης από την μια πλευρά και η αποκατάσταση μιας μόνιμης
επαφής με το καλλιτεχνικό περιβάλλον της Βενετίας από την άλλη, είναι
ίσως οι λόγοι της ευκολότερης διείσδυσης και επιρροής από τη δύση. Στην
δημιουργία του 18ου αιώνα εντάσσονται είτε από κάποιο δυτικομακεδονικό
κέντρο είτε από την Ήπειρο. Στον ναό του Προφήτη Ηλία εργάστηκε η
επώνυμη ηπειρωτική οικογένεια Καλούδη η οποία παρουσίασε σπάνια
εικονογραφικά θέματα.
Εκείνο
όμως που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι η ταυτόχρονη συνύπαρξη δύο
διαφορετικών τεχνοτροπιών κατά την διάρκεια του δεύτερου μισού του 18ου
αιώνα στη ζωγραφική του Αγίου Ιωάννου του προδρόμου και στο ναό της
Κοίμησης της Θεοτόκου: της δυτικότροπης «μπαρόκ» έκφρασης και αυτής των
Ηπειρωτών μαστόρων. Τα έργα μικροτεχνίας που εκτίθενται εκπροσωπούν κατά
κάποιο τρόπο και τις διάφορες καλλιτεχνικές τάσεις των εποχών που
δημιουργήθηκαν. Το πιο αξιόλογο είναι ένα κάλυμμα Ευαγγελίου, το οποίο
φιλοτεχνήθηκε ως αφιέρωμα του Κυριάκου Αδάμου και συνοδεύεται από
τυπωμένο κείμενο του 1590. Ο τρόπος επεξεργασίας των μορφών στις σκηνές
που παρουσιάζονται φανερώνει τη γνώση του καλλιτέχνη τόσο της
εικονογραφίας όσο και της φύσης του υλικού. Η κεντητική τέχνη
εκπροσωπείται από διάφορα λειτουργικά άμφια, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν
ως καλύμματα των τιμίων δώρων. Προέρχονται από το ίδιο εργαστήρι και τα
έχει φιλοτεχνήσει ένα χέρι.
Η
εικονογραφία των παραστάσεων έχει σχέση με δυτικά πρότυπα, τα οποία
παρατηρήθηκαν κυρίως στα Επτάνησα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η
συλλογή τυπωμένων βιβλίων και χειρογράφων της μητρόπολης με πιο
αντιπροσωπευτικό τον κώδικα του Ζωσιμά και ορισμένων δερματόδετων
χειρογράφων ε θεολογικό και φιλοσοφικό περιεχόμενο. Τα περισσότερα
βιβλία έχουν τυπωθεί στην Βενετία και την Κωνσταντινούπολη σε γνωστά
τυπογραφεία του 17ου και 18ου αιώνα.
Λίγες σελίδες από το έντυπο του Εκκλησιαστικού Μουσείου
Κλίκ πάνω στις φωτογραφίες